Hva er drama?

Vi kjenner til det fra teateret, film og på nyhetene. Fellesbetegnelsen for dramatiske begivenheter er drama og det er noe som skjer hver dag verden over. Det er nesten vanskelig å ikke sjekke nyhetene på nettet uten at det er skrevet om et drama et eller annet sted. Og når vi går på kino for å se på en spennende film, så er det ofte en film som omhandler et drama. Drama betyr handling og derfor kan vi rolig konstatere at drama er noe som foregår rundt oss hver dag, året rundt.

Drama som fag

Drama er mye mer enn det som skjer i hverdagen vår. Drama er også et fag på mange skoler, ungdomsskoler som videregående, og her lærer vi flere teknikker innen drama samt grunnleggende om hva drama er. Drama på skolen er fiksjon eller det å lære om oppdiktede situasjoner. Med fiksjon menes å befinne seg i en situasjon som ikke er virkelig. Dette kan være nyttig lærdom, slik at man lærer om hvordan man skal takle bestemte situasjoner i det virkelige liv. Studier har faktisk vist at de som har hatt drama som fag på skolen blir bedre til å håndtere vanskelige situasjoner som dukker opp i løpet av livet. Det er det samme som med trening (i følge bloggen på Gorilla Sports), god form hjelper deg også i vanskelige og stressende situasjoner!

Hva kan vi lære med drama?

Når du skal lære drama, så skaper man sin egen verden og her kan man spille andre personer som kun er fiksjon. Ved å agere en annen person og personer i bestemte situasjoner blir vi flinkere til å lære å takle de samme situasjonene i den virkelige verden.

En ting er å lære å håndtere forskjellige situasjoner som oppstår daglig, noe annet er å lære drama slik at du kan ende opp som skuespiller på teater eller enda på film. Da er det nødvendig å lære seg mange ulike former for kunstfag, blant annet drama. Nettopp rollespill er en del av det å lære om drama på skolen. Her lærer du å late som om du er en bestemt person. Det kan være en politimann, en kokk eller en filmstjerne. Her lærer du også å være i en fiktiv rolle som utfører en særlig funksjon. Kanskje politimannen som etterforsker et dødsfall eller kokken som skal tilberede et bestemt måltid. Alt dette er drama.