Lære drama på skolen

Drama er noe de fleste kjenner til, uansett om det er drama fra virkeligheten, en film på kino eller et teaterstykke. Ordet drama betyr egentlig handling og vi bruker det hele tiden. Hver gang det skjer en handling, uansett om det skjer for oss selv eller vi leser om det i media, så er det egentlig drama. Ordet drama brukes også på andre måter og når det har skjedd en ulykke, så beskrives ofte situasjonen som dramatisk. Det er en hendelse som fortsetter.

Drama på skolen

På skolen er drama gjerne et eget fag, som også omtales som et kunstfag. Her lærer vi ulike teknikker som kan minne litt om teater. Derfor er også teater og drama ofte tett tilknyttet hverandre som en kunstform. Når vi skal beskrive hva faget drama innebærer, og hva du kan lære når du har drama på skolen, så vil mange ofte si en form for fiksjon. Drama er å leve seg inn i en oppdiktet situasjon eller som en oppdiktet person. Dette kalles for agering og er jo litt det samme som på teateret.

Du skal late som om du er en annen og at du befinner deg i en situasjon utenfor virkeligheten. Dette kan gjøres med ulike utgangspunkter:

Ved å agere forskjellige personer i bestemte situasjoner er det mulig å lære noe om hvordan man skal takle en slik situasjon i den virkelige verden. Dette er et godt eksempel på hvordan man kan bruke drama på skolen til å innøve ulike situasjon som kan oppstå og dermed bli bedre til å takle dem om samme situasjon skulle oppstå en dag i hverdagen.

En kan for eksempel agere en person som er i en dramatisk økonomisk situasjon, hvor en må ty til dramatiske virkemidler for å komme seg ut av denne situasjonen. F.eks. å ta opp lån hos noen tvilsomme personer eller ta opp et dyrt forbrukslån (anbefalteforbrukslån.no).

Gjenstander

Men drama kan også være å late som om at man holder noe i hånden som egentlig ikke finnes eller at det befinner seg en ting i lokalet som ikke er der. Det er igjen fiksjon og noe man lære i en dramaklasse. Du kan f.eks. late som om du skal sette et glass på et bord eller at du tar en flaske ut av kjøleskapet og drikker av den. Dette er eksempler på drama ved hjelp av gjenstander.

Rollespill er også en del av det å lære drama på skolen. Her later du som om du er en annen person. Dette kan være en kjent person eller en person som har en spesiell funksjon. Skal du sette deg inn i rollen til en brannmann, så må du late som om du slukker en brann, klatrer på en stige eller andre situasjoner du kommer på.